zondag 13 januari 2008

Gedichtendagprijzen 2008


In het kader van de komende Gedichtendag op donderdag 31 januari 2008 heeft de krant De Morgen zijn Gedichtendagprijzen bekendgemaakt. De drie mooiste gedichten van vorig jaar zijn volgens de jury van de hand van Remco Campert (Op de Overtoom), Anne Vegter (All inclusive) en Rogi Wieg (Geen revolver). Aan de bekroning hangt een geldbedrag vast van 2.500 euro, waarvan een gedeelte uit boekenbonnen bestaat. De winnende gedichten van de drie Nederlandse dichters zullen ook via gratis postkaarten in Vlaanderen en Nederland verspreid worden.

Op de Overtoom

Het dooit op de Overtoom
maar het vriest ook alweer op
melden mijn voeten
die mijn dag verlopen
ik blijf dicht bij huis
steeds dichter
dat is mijn leeftijd
wolken worden zwaarder van onkleur
de geur van gisteren hangt nog aan me
ik at met mijn vriend
we braken het brood
en deelden de doden
we zijn al bijna uit zicht
wij lachen nog
wat moet je anders?
omhelzen elkaar ten afscheid
misschien je weet maar nooit

Remco Campert
Uit: Nieuwe herinneringen. De Bezige Bij, Amsterdam, 2007

Geen opmerkingen: